Zò ga je hardlopen en houd je het vol

fun to runWie hier al wat langer meeleest weet dat ik een tijd geleden het hardloopvirus ook te pakken had. Hardlopen is heerlijk, als je eenmaal door de moeilijke beginweken heen bent loop je met gemak een half uur tot een uur per dag hard. De kilo’s vliegen er af en je voelt je fit, energiek en geïnspireerd.

Maar toen…

Alleen werd ik in juli 2014 opeens zwanger. De eerste weken was ik zo misselijk dat ik alleen maar heel stil kon zitten. Hardlopen lukte dan ook niet meer, tenminste, niet zonder na elke 3 meter te kokhalzen. Toen de misselijkheid na 20 weken eindelijk wat minder werd, had ik een nieuw probleem: bekkeninstabiliteit.

Inactief

Het gevolg was, dat ik zo’n 9 maanden compleet inactief was. En het gevolg dààrvan was weer, dat ik 5 kilo teveel was aangekomen tijdens de zwangerschap en bovendien superslap.

Ik probeerde vrij snel na de bevalling weer fanatiek te gaan hardlopen, maar dat mislukte compleet. Ik had overal pijn en bovendien hielpen mijn blaas en bekkenbodem totaal niet mee. Ik ga er de brui aan.

Sportschool

Niet dat ik lui was hoor. Ik ga tegenwoordig 2 keer per week naar de sportschool. Dan ben ik soms wel 2 uur bezig met krachttraining en een half uurtje crosstrainer. Conditie heb ik dus inmiddels wel, en spieren ook! De kilo’s zijn er grotendeels af, al mag er best nog wat meer af om zo’n Fajah Lourens Killerbody te krijgen…

fun to run inzage

Fun to run

Natascha Klootsema, je kent haar wel, van Flavourites, houdt ook zo van hardlopen. Zoveel, dat ze er zelf een boekje over schreef: Fun to run. Ze kent de smoezen van moeders, de drukte van moeders, de onzekerheden van moeders en de wensen van moeders en besloot een klein, handzaam boekje te schrijven met alle tips & trics rondom het hardlopen. De ondertitel “ga hardlopen en hou het vol” verzon ze niet voor niets, want ze weet als geen ander hoe moeilijk het is om het ook daadwerkelijk vol te houden.

De klad erin

Wij moeders zijn druk. Idioot druk. ‘s Avonds sporten willen we best, maar ja, als de kinderen eenmaal op bed liggen is de avond al bijna voorbij. En om dàn nog ergens de motivatie te vinden om je hardlooprondje te gaan doen, is een behoorlijke uitdaging. In het weekend kan het vaak wel, het liefst ‘s morgens. Maar als je een keer iets hebt in het weekend waardoor je niet kan, ben je snel geneigd het op te geven. Terwijl het juist zo belangrijk is om het ritme er in te houden!

Natascha geeft in het leuke boekje Fun to Run tips hoe je het hardlopen wèl kunt volhouden. Hoe je om kunt gaan met gebrek aan motivatie, welke kleding je nodig hebt, hoe je goede hardloopschoenen kiest, hoe je met hardlopen kunt afvallen, ze geeft een aantal lekkere, gezonde recepten voor na het sporten, hoe je kunt opbouwen naar de 5 km en zelfs naar de 10 km en ze heeft leuke redenen om te hardlopen, die je kunt uitknippen en opplakken op je koelkast.

Cadeautip

Fun to run is een leuk en handzaam boekje vol tips en trucs om te beginnen met hardlopen en het ook vol te houden. Koop het voor jezelf, of geef het cadeau aan iemand die je wel ziet als jouw hardloopmaatje, een vriendin die al tijden worstelt met haar gewicht en fitheid of een collega die er gestressed uit ziet en best wel een hardloopritme zou kunnen gebruiken.

Fun to run is te koop via Uitgeverij Snor en Bol.com en kost €14,99.

fun to run redenen om te hardlopen

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here