Review prentenboek De koffer

Review prentenboek De kofferSommige boeken zijn zò bijzonder in hun eenvoud. Het prentenboek De koffer is zo’n boek. Chris Naylor-Ballesteros weet in dit boek je hart te raken. Een boek over hoop, vertrouwen en verbinding. Een bijzonder verhaal met grappige illustraties. Kinderen zullen echt van dit boek genieten en er zijn enorm veel activiteiten te bedenken rondom dit boek. Hierdoor is het ook heel geschikt voor de kleuterklas op school. In deze blog: review prentenboek de Koffer en wat suggesties voor activiteiten rondom dit boek.

Review prentenboek De koffer

Het thema wat besproken wordt in dit prentenboek is het verhaal van de vluchteling en vreemdeling. Het zet zowel ouders als kinderen aan het denken over wat het met iemand doet om ergens helemaal opnieuw te beginnen. Khaled Hosseini, auteur van de bestseller ‘De vliegeraar‘ is erg onder de indruk van De koffer: “In een tijd waarin meer dan 65 miljoen mensen op de vlucht zijn voor geweld maakt dit prachtig geïllustreerde en ontroerende verhaal over vriendelijk zijn tegen vreemden diepe indruk. Ik hoop dat alle ouders ‘De koffer’ met hun kinderen zullen lezen.’

Waar gaat het verhaal over?

Het prentenboek begint met een fantasiedier dat loopt te slepen met een koffer. Hij komt al snel wat andere dieren tegen, die hem bevragen over zijn koffer. Ze willen weten wat er in zit. Het dier begint met vertellen dat er een theekopje in zijn koffer zit. Maar het verhaal wordt steeds mooier. Hij fantaseert erbij dat er ook een tafel en een stoel zijn, en een huisje. De andere dieren vinden het maar raar. Dan gaat het fantasiedier slapen, moe van de lange reis. De andere dieren spreken uit dat ze hem niet geloven.

De koffer openmaken

Ze maken de koffer open. Dan ontdekken ze, dat het fantasiedier toch gedeeltelijk de waarheid sprak. En ze realiseren zich dat ze zijn koffer hebben stuk gemaakt. Dit lossen ze op door de dingen die hij erbij verzon voor hem te maken. En excuses te maken als het fantasiedier wakker wordt en ontdekt dat zijn koffer is opengemaakt. Daarna drinken ze met z’n allen een kopje thee…

Activiteiten met kinderen rondom het prentenboek De koffer.

Voor je het boek gaat voorlezen, kan het leuk zijn om een koffer neer te zetten voor je kinderen. Het liefst zo’n ouderwetse koffer, wie weet kun je die bij de Kringloop wel op de kop tikken. Je kan de kinderen vragen te raden wat er in zit. Of laat ze voelen hoe zwaar de koffer is en oefen zo de begrippen zwaar en licht. Daarna lees je het boek voor.

Ik ga op reis en neem mee

Voor iedereen een bekend spel: ik ga op reis en neem mee… een koffer. De volgende zegt: een koffer en een tandenborstel. Steeds bedenk je er weer iets bij en train je het geheugen van jezelf en het kind. Tot je er niet meer uit komt natuurlijk.

Fantaseren en oefenen met contact maken

Lees eerst het boek voor, en laat kinderen fantaseren wat zij mee zouden nemen in hun koffer als ze ergens helemaal opnieuw zouden moeten beginnen. Welke 5 dingen neem je zeker mee? Wat laat je achter? Hoe bouw je ergens weer een nieuw leven op? Nieuwe mensen leren kennen, hoe doe je dat? Hoe maak je contact met nieuwe mensen?

Review prentenboek De koffer midden pagina

Wat neem je mee?

Lees het prentenboek De koffer voor. Maak verschillende kleine koffertjes en pak ze in op verschillende manieren: een koffer met een zonnebril, zonnebrandcreme, badpak en je paspoort. Een koffertje met een pyjama, knuffelbeer en schone kleren. Een koffer met een fotoalbum, kleren, geld, boeken en nog wat dingen. Laat het kind de koffers openen en vraag om te bedenken voor welke activiteit de koffer is ingepakt. Vakantie, of logeren of ergens opnieuw beginnen? Wat zou jij nog meer mee nemen als je op reis gaat? En wat als je gaat logeren? En wat als je gaat verhuizen?

Kaft raden of kaft tekenen

Wat ik altijd leuke activiteiten vind met een prentenboek is iets doen met de kaft. Laat je kind vooraf de titel van het boek raden als je alleen het plaatje van de kaft laat zien. En laat je kind bedenken waar het verhaaltje over zou kunnen gaan. Zo maak je ze vast nieuwsgierig voor het verhaal. Zou het kloppen wat je kind denkt? Wat ook leuk is: dek de kaft af en lees het verhaal voor. Vraag je kind daarna om zelf de kaft te tekenen bij het verhaal. Laat pas als het af is zien hoe de echte kaft er uit ziet. Wat komt overeen? Wat is anders? Hier komen vaak hele leuke resultaten uit.

Praktische informatie

Tot zover de review prentenboek De koffer. Je koopt dit boek van Uitgeverij Gottmer oa bij bol.com. Het kost €14,99. De adviesleeftijd is vanaf 3 jaar, ik denk dat dat heel passend is. Het is zeker ook nog leuk voor kinderen van 8 jaar. Ik vind dit boek een aanrader, zowel vanwege het thema als hoe het geschreven. Ook de plaatjes zijn leuk. Fee kon er echt van genieten. Bovendien is het een heel toegankelijk thema, waarbij je veel activiteiten kunt verzinnen.

Voorlezen prentenboek De koffer

Datum beoordeling
Beoordeeld bericht